מאמר:
מכתב גלוי/ אביבית חזק
מִכְתָּב גָּלוּי
לַשּׁוֹכְנִים כָּאן
יַחַד עִמִּי יוֹמָם וָלַיְלָה
וְלָעוֹסְקִים בִּמְלֶאכֶת הַקֹּדֶשׁ
שֶׁהִיא מְלֶאכֶת הַחַיִּים
בִּמְקוֹם לָלֶכֶת לְאִבּוּד
הוֹלֶכֶת עִמָּכֶם לְעִבּוּד
ומִתְעַבֶּרֶת אִתְכֶם
עִם הַזְּמַן
נושא ההתעברות מופיע ביצירתי, בשירים, בציור ובפיסול, בזמן שעיבדתי בידיי את החימר/החומר ונולדו הנשים המתעברות הבנתי שהתהליך של החיים שלנו הוא תהליך של התעברות. ההתעברות היא לא רק כשאנו מביאים ילדים לעולם.
הנה אתם כאן מתעברים איתי היום עם הזמן עכשיו במפגש הזה ועם מה שהוא מזמן לנו. לולא הרעיון שזרע המשורר ראובן שבת והחיבורים שנוצרו עם המשוררים והיוצרים והקהל, ושאר הפרטים לא הייתה התעברות והאירוע הזה לא היה נולד.לולא הקהל, היכן יכול להתוות השחקן הזמר והמשורר,הצייר, הפסל, הרופא האופה הסנדלר והמורה.
כל אדם מתעבר מתהווה ומהווה חלק בהתעברות כולנו מרושתים(ולא רק באינטרנט) וקשורים בעבוטות זה אל זה בהוויה המופלאה ובמחזוריות בעלת הנשימה האחת בריתמוס מדוייק בו מתרחשים תהליכים בילתי פוסקים החל בזרע, רעיון, התעברות, הולדת, קמילה ומוות וחוזר חלילה
אנחנו חלק ממחזורו של הטבע. מהזריחה והשקיעה ממולד הירח המתמלא ומחסיר וחלק מעונות השנה
כל יצירה מתעברת מחדש על ידי האדם המתבונן בה ומביא את
עצמו אליה ונוצר מצב שלישי מצב של התעברות ויצירה חדשה.
אציג לכם את יצירתי איור בדיו ושמו "מתעברת עם הזמן" האיור מופיע על הכריכה בספר הבכורים שלי.
היצירה נוצרה במקרה כשמכחול יפני טבול בדיו נשמט מידי
ויצר כתם . לאחר הרמז החזק שקיבלת המשכתי לצייר נשים מתעברות
כשחיפשתי כריכה לספר שלי שחלק משיריו עוסקים בהתעברות ובהתהוות.
בהתייעצות עם החברים נבחר הציור "מתעברת עם הזמן" לייצג את ספר הביכורים שלי שיצא בהוצאת פיוטית.
בהתבוננות מחדש ביצירה "מתעברת עם הזמן"
ספרתי את הנשים בציור וגיליתי שציירתי לא במודע שבע נשים ולא תשע נשים כמספר ירחי הלידה אצל האישה
חיפשתי משמעות למספר הנשים שצויירו מתוך תת המודע ומצאתי שהמספר הזה הוא מספר טיפולוגי
מספר טיפולוגי (נוסחאי) הוא מספר בעל משמעות מיוחדת על פי תרבויות, דתות מיתוסים שונים וזמן
היהדות מייחסת לספרה 7 ערך רב מרכזי ודומיננטי, בשעה שהקב"ה ברא את העולם ברא שבעה רקיעים למעלה בעולם הזה ושבע ארצות למטה,
שבעת קני המנורה, שנת שמיטה, יום השבת החל ביום השביעי של השבוע, ספירת העומר בת שבעה שבועות, פסח וסוכות בני שבעה ימים, את חומות יריחו הקיפו שבעה ימים שבעה כוהנים עם שבעה שופרות, שבעת ימי טהרה, שבע מחלפות ראשו של שמשון יושבים שבעה על המת
חכמי הקבלה מסבירים כי המספר שבע מייצג את הרוחניות הבלתי מוגבלת הקיימת בבריאה ובאדם והיא זו המניעה את החומר. המספר 7 מייצג את הנשמה
גם בשפה העברית, אנו נחשפים למספר שבע המופיע בשורשי המילים. אם ניקח את המילה "שבועה" נראה כי השורש ש.ב.ע מרמז על התכוונות האדם כי דבריו הנאמרים נובעים ונתמכים ממקום רוחני המצביע על אמיתות דבריו. לאחר סיום הארוחה האדם "שבע" - על ידי המזון מתקיים הגוף החומרי של האדם כדי שהנשמה תוכל לשכון בתוכו.
חכמי הקבלה קבעו כי המספר שבע נבדל משאר המספרים בשל היותו נקשר עם עולמות עליונים. הם המחישו את דבריהם על ידי הפסוק הראשון בספר בראשית המתחיל במילים: "בראשית ברא...", ומסתיים במילים: "..ואת הארץ" - מספר המילים המופיעות בפסוק הראשון בתורה הן שבע.
הציור "מתעברת עם הזמן".ובו שבע נשים משקף את ההתעברות שלנו האינסופית עם כל הדימויים הקיימים בבריאה. הבריאה היא אחת ואיננו ניבדלים. כל אחד מאיתנו ניחן בתפקיד כדי להשלים את החסר ברעהו להגשים ולהמשיך את הבריאה. כל אחד מאיתנו מתעבר עם האחר כדי ליצור מצבים חדשים להמשך היצירה בבריאה בכל התחומים.
המשורר הסופר ואיש הרוח יוסף כהן אלרן אשר בא לכבד אותנו כאן בנוכחותו כתב ברשימתו "מילים מעוברות"
"ובמחשבתי יש בו, באיור הזה על העטיפה, משום מראה של אנושות שנעה על ציר זמן ברור של התעברות, של המשכיות. נקודת מבט רחוקה מלמעלה, כאשר לא חשוב מה שְמַן ומה מראַן של הנשים שברישום למטה, אולי של הנשים בכלל. עיקר הוא להתעבר. להמשיך את קיומו של העולם כפי שרואָה אותו הבריאה, באיזה משחק שלא פעם ולא שתיים אינו ברור לנו. אנו שההתעברות ניטעה בנו ומפכה למאוַוי מכוּוַן היטב, ככל הנראה, שנטוע בעומקה של הנפש וחסַר סיכוי למנוסה. מאוַוי חסר פשרות של מחצית המין שלנו ואף של החצי האחר, הזכרי, שמתעבר בו ושמצמיח את שורשיו.
ציטוט מתוך רשימה של נורית צין
כתם ומילה יוצרים משמעות חדשה - אני מצטטת מתוך רשימתה של נורית צין שיושבת כאן ומלווה אותי בתהליכים עם עצמי בתוך המילה "מתעברת" טמונה המילה "עוברת", והשורש ע.ב.ר. הוא שורש המעבר ממצב למצב, מעבר להווה ולעתיד.
ההתעברות הופכת ביצירתה לרעיון שמעבר להתעברות הביולוגית המוכרת לנו. יש כאן התעברות רעיונית עם הזמן, ככל שהזמן עובר, כך ההתעברות מקבלת פנים מתפתחת נוכחת ויוצרת עיבורים חדשים להמשך הקיום ביייקום וזה בא לידי ביטוי
בשיר מחזורי געגוע ובשירים אחרים.
מחזורי געגוע
אֲנִי מִתְעַבֶּרֶת
בְּמַחְזוֹרֵי הַזְּמַן
כְּמוֹ גַּעְגּוּעֵי
הַלְּבָנָה
לִשְׁלֵמוּתָהּ
כְּמוֹ גַּעְגּוּעֵי
שְׁקִיעַת הַשֶּׁמֶשׁ
לִזְרִיחָתָהּ לְהָעִיר
בִּי מַחֲזוֹרֵי יְצִירָה
הַמִּתְאַוִּים לָצֵאת
לָאוֹר כְּמוֹ
תִּינוֹק
הַמִּתְגַּעְגֵּעַ
לְהִוָּלֵד לָאֲוִיר
נְשִׁימָתוֹ